De ā€˜vā€™ van vrijheid of van verf - Tips voor de letter- en boekenhoek


27 april 2022
Piramide
Tips voor de letter- en boekenhoek

‘Vvvv van verf’, zegt Sem.
‘De vvvv van vrijheid!’ zegt de sokpop in Lynns hand.

Vol ijver tekent Sem nóg een hele grote letter V op het verfpapier. Met vetkrijt in verschillende kleuren en bijna zo groot als het papier zelf. ‘Kijk’, zegt hij trots tegen Jonah en Lynn, ‘deze rode ‘vvvv’ is nog groter!’ Lynn, die met de blauwe sokpop het prentenboek ‘De koffer’ aan het naspelen was, komt even naar de grote letter van Sem kijken. ‘Vvvv van verf’, zegt Sem. ‘De vvvv van vrijheid!’ zegt de sokpop in Lynns hand.
Jonah lacht en gaat verder met zijn werkje: de letters ‘v’ zoeken in het prentenboek. Steeds plakt hij een post-it erbij, waarop hij de letter ‘v’ naschrijft van de woordkaart ‘verf’.
De groep werkt over het Piramideproject Kunst. Het boek dat centraal staat is ‘De koffer’ van Chris Naylor-Ballesteros.

Het is rustig in de letter- en boekenhoek van de kleutergroep van juf Nienke. Dat komt omdat Sem, Jonah en Lynn druk aan het spelen zijn.
 

5 tips voor zo’n leerrijke en uitdagende letter- en boekenhoek

  1. Zorg dat kinderen iets kunnen doen!

Peuters en kleuters kunnen doorgaans niet lezen. Alleen een paar boeken neerzetten op een kast, is dus niet genoeg. Verzin doen-alsof spel en handelende activiteiten rondom een boek, verhalen en letters.
Maak gebruik van de verteltafel of een poppenhuis, een poppenkast met handpoppen en poppenkastpoppen, voldoende teken-, stempel-, knutsel- en ontwikkelingsmaterialen, zodat kinderen kunnen kiezen hoe ze spelen met en over de boeken en verhalen.

  1. Gebruik uitdagende materialen, creëer een mooie sfeer en voeg steeds iets toe.  

In veel groepsruimtes zie je een gezellige, rustige leeshoek met een bank, zitzak of kussens. De basis is goed, maar hoe houd je deze hoek aantrekkelijk?
Een leuk boekenrek met boeken, de verteltafel of poppenkast en schrijf- en tekenspullen maken de hoek compleet. Tijdens het Piramideproject Kunst komen de letters ‘o’ van ovaal en ‘v’ van verf aan bod met de woordkaarten. Deze woordkaarten en talloze gedichtenposters ( zodat je steeds kunt wisselen) haal je uit de app van Piramide.
Gedurende het project voeg je steeds iets nieuws toe; een ander boek, nieuw ontwikkelingsmateriaal en een uitbreiding van de verteltafel of tekenmaterialen. Denk aan verschillende genres van boeken: prentenboeken, zoekboeken, kijkboeken… Leer kinderen er voorzichtig en netjes mee om te gaan. Zo ontdekken ze de waardevolle wereld van boeken.

  1. Voorlezen, voorspelen en voordoen

Natuurlijk kies je een geweldig boek om interactief voor te lezen en gebruik je de strategieën van begrijpend luisteren. De tips uit de activiteiten van de app Piramide digitaal bieden je richtlijnen en inspiratie hiervoor.
Kinderen leren van je, als je voordoet wat ze later zelf mogen doen. Speel het prentenboek daarom zelf na op de verteltafel, in de poppenkast of met voorwerpen. Wedden dat je het binnen mum van tijd terugziet in de letter- en boekenhoek?

  1. Zorg voor samenhang tussen kringactiviteiten en de letter- en boekenhoek.

Kies een prachtig verhalend prentenboek, dat je interactief voorleest en herhaalt tijdens kringactiviteiten over ‘begrijpend luisteren door interactief voorlezen’.

Juf Nienke heeft gekozen voor het hartverwarmende prentenboek ‘De koffer’ van Chris Naylor-Ballesteros. Dit boek gaat over het thema vluchtelingen en vrijheid. Bovendien gaat het over kunst in de vorm van een alledaags voorwerp. Juf Nienke heeft door middel van het boek gesproken met de kinderen over vluchtelingen (actueel onderwerp op de school) en vrijheid (met het oog op Bevrijdingsdag).

  1. Gebruik passende ontwikkelingsmaterialen gericht op taal en letters.

Er zijn prachtige, educatieve materialen, waarmee kinderen spelenderwijs letters en taal leren en gebruiken. Deze ontwikkelingsmaterialen zijn gemaakt om verschillende (taal-)doelen aan te bieden aan kinderen, zodat ze met plezier kennis maken met en leren over taal en letters.

Ken je bijvoorbeeld ‘Woordjes lopen’ al? Met deze leuke lettermatten springen kinderen van letter naar letter. Zo lopen ze hun eigen naam of het woordje ‘verf’ met het woordkaartje in de hand. Bewegend leren in de letter -en boekenhoek!

Zoveel te spelen en te leren
in de letter- en boekenhoek.
Wat een vrijheid!

Met zoveel keuze van spel en materialen in de letter- en boekenhoek krijgen de kinderen vanzelf zin in het spelen, steeds meer ontdekken en leren in deze hoek.
Wat een vrijheid!